#7 – KNUTSELEN – Op en top nostalgisch geknutsel!

Standaard

Naast gezelschapsspelletjes, rages, … enzovoort, kon ik me vroeger ook urenlang bezighouden met knutselen. Daarmee bedoel ik dan niet gewoon tekenen, kleuren en schilderen, maar ook bijvoorbeeld het maken van pom pommetjes of vriendschapsarmbandjes. En dan denken we nog niet aan de immens populaire strijkparels…

1. Scoubidou

Scoubidou

Zo ongeveer ie-de-reen kent ze, de scoubidous! Honderden, duizenden heb ik er gemaakt… En ik moet toegeven, ik maakte er vorig jaar nog eentje en ik was het nog altijd niet afgeleerd! Hoe cool was het trouwens als je ook een scoubidou kon maken die ‘draaide’?

2. Strijkparels

StrijkparelsStrijkparels2

Voor een enig kind had ik echt ongelofelijk veel strijkparels, DO-ZEN vol. Ik was er volgens mijn ouders dan ook dagelijks mee bezig. En de mama maar strijken, ocharme! Gelukkig verwende ik mijn ouders vaak genoeg met een prachtig kunstwerkje gemaakt uit strijkparels.

3. Pom poms

Pom poms makenPom poms

Nog iets heel populair uit ‘mijnen tijd’: de pom pommetjes! Ik weet nog dat ik dat telkens zeer stoer vond van mezelf als ik er eentje had gemaakt. Ik herinner mij niet meer waar ik het heb geleerd, maar ik heb er alleszins ook genoeg gemaakt om een hele kamer mee te versieren. Helaas zijn die allemaal in de vuilbak beland…

4. (Vriendschaps)armbandjes

Vriendschapsarmbandjes

Nog iets typisch meisjesachtig, de vriendschapsarmbandjes. Je kon ze natuurlijk op vele verschillende manieren maken, maar de manier die ik me vooral herinner is die waarbij je je touwtjes in een soort van ‘4’ moest leggen en zo dus telkens moest ‘vlechten’. Een vaak terugkerende activiteit op de speelpleinwerking, dat was het zeker!

5. Plasticine van Play-Doh

Play doh

Deze doosjes zijn wellicht ook voor velen onder jullie herkenbaar: de Play-Doh doosjes met plasticine! Man, wat kon je je daar toch lang mee bezighouden. Er waren dan ook eindeloos veel mogelijkheden, maar helaas waren mijn kunstwerkjes vaak beperkt tot dikke proppen plasticine zoals hieronder:

Play doh 2

6. Hoedje van papier. Of bootje. Of vliegtuigje.

Bootje vouwen

Vliegtuigje

Knutselen moet natuurlijk niet altijd veel moeite vragen. Zo was vouwen ook heel populair vroeger. Dan denk ik vooral aan het vouwen van een hoedje van papier. Velen konden ook een bootje vouwen, maar bij mij trok dat bootje dan vooral op een hoedje… Of was het mijn hoedje dat leek op een bootje? Anyway, het was alvast een goed middel tegen de verveling. En in de Belgische klasjes hebben er ook sowieso duizenden vliegtuigjes rondgevlogen! 😉

7. Vouwbloemen

Vouwbloem

Het meest populaire onder het vouwen was volgens mij toch wel de vouwbloemen (is dat eigenlijk de officiële naam?). Je kent het wel, je liet je vriend(innet)je een nummertje kiezen en plooide dat aantal keer met je vingers je vouwbloem, waardoor er 4 bepaalde vakjes te zien waren. Daaruit moest je vriend(innet)je dan 1 nummertje (of symbooltje) kiezen en als je dat stukje papier dan omhoog plooide, zag je er een grappig of stom zinnetje onder staan. Daar zitten ongetwijfeld veel herinneringen aan vast!

8. Stiften met zowel een dikke als dunne punt

Dikke en dunne stiften

Nu, we moeten het natuurlijk niet altijd zo ‘ver’ gaan zoeken. Eén van de klassiekers onder het knutselen is het kleuren met stiften. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb die stiften van hierboven echt ein-de-loos veel gebruikt en ik had ook de indruk dat iedereen die had. Stiften met aan de ene kant een dunne punt en de andere kant een dikke punt, hoe cool is dat?!

kleuren

Iets wat misschien nog herkenbaarder is voor jullie is een doos/kist zoals hierboven: eentje waar zowel kleurpotloden, wasco’s, stiften én een schilderdoos in zat. ZALIG!

9. Stempelstiften

Stempelstiften

Naast de gewone stiften is het ook even een rage geweest van stempelstiften. Ook hiervan heb ik er veel versleten, dat ben ik wel zeker. Vroeger was het bij mij en mijn vriendinnetjes nog zo dat wij vaak brieven schreven naar elkaar en waarmee kon je je brief nu cool maken? Juist ja: stempelstiften! 😀

10. Gekleurd zand in een fles

Gekleurd krijt

Ooooh nostalgie, daarom hou ik hier zo van. Dit is iets wat ik enkel maakte op school of in de jeugdbeweging, maar toch blijf ik het cool vinden. Tot vervelens toe moest mijn mama dan al deze flessen in de keuken zetten, want ik was er toch zo trots op, haha. Mooie tijden toch!

11. Tekenen met de Mandala Designer

Mandala Designer

Ik besef dat mijn lijstje vooral meisjesachtige knutseltoestanden bevat, maar het stopt niet: wie kent deze coole Mandala Designer nog? Misschien had je er zelf niet eentje, maar aan de reclame ervan op TV kon je echt wel niet ontkomen vroeger. Ik heb zelf heel veel getekend vroeger, dus dit was echt wel hét van hét.

12. Een bloem tekenen met een passer

Tekenen met passer

En als laatste heb ik er nog eentje die ook vooral in mijn klas populair was: het zodanig tekenen van cirkels met een passer, zodat je een bloem bekwam die je dan mooi kon inkleuren. Het lijkt eigenlijk nogal stom, maar een keer ik snapte hoe en waar je die cirkels moest tekenen, vond ik het echt zo cool! Mijn cursusblokken stonden dan ook vol van deze bloemen…

Ziezo, ik hoop dat jullie het een even leuke, nostalgische reis vonden als ik! En nu ga ik even mijn strijkparels van zolder halen… Hihi! 🙂

Geef een reactie

