#5 – SPELLETJES – De coolste computerspelletjes

Standaard

Eerst en vooral: sorry de snorry dat het zoooo lang geduurd heeft voor mijn volgende blogbericht. Papers hier, examens daar, ik heb het druk, maar da’s natuurlijk geen reden om jullie zolang niet te laten genieten van wat nostalgie. Daarom schrijf ik nu – net nog op de valreep – een laatste blogbericht in 2014.

Mijn generatie kent ondertussen alles van computers en internet, maar toch hebben we nog het geluk gehad om op te groeien zonder al die technische snufjes. De allereerste computerspelletjes kwamen pas uit toen we zo’n 7 of 8 jaar waren. Die spelletjes staan dan ook in ons geheugen gegrift en bij deze was het dringend tijd om nog eens op die zalige tijd terug te kijken!

1. Freddi Fish

freddi fish

En ja hoor, we beginnen meteen met de topper, althans, dat is die toch voor mij, want dit is ongetwijfeld het spelletje waar ik het meeste tijd aan versleten heb. Ik heb daarnet nog even gezocht in de kasten of ik het spelletje nog had, maar helaas was het nergens te vinden.

In het spelletje was er altijd 1 of ander probleem dat Freddi en zijn vriendje Loebas moesten proberen op te lossen. Het spelletje dat ik mij vooral herinner is dat van de spoken op school. Om dat spook te vangen moesten ze dan een val maken. Haha, geniaal toch?

2. Flipper

flipper

Een ander heel bekend spelletje dat op vele computers standaard geïnstalleerd was, was Flipper of hoe het op Windows genoemd werd: ‘Pinball’.

Iedereen kent het wel: je schoot een bal af en dan moest je zo lang mogelijk vermijden dat die naar beneden viel. Ik herinner mij dat ik daar echt verslaafd aan was en bovendien had ik dan ook eens een echt flipperspel dat ik kon bovenhalen als mijn papa de computer aan het gebruiken was.

Een grappige anekdote: In dat echte flipperspel van me zaten er 3 ‘balletjes’ bij (niet echt de juiste benaming, maar wat moet je er tegen zeggen). Die waren grijs en nogal zwaar, maar leken van buitenaf enorm op knikkers. In die tijd was het ook de rage van knikkers en waren zo’n iets grotere grijze knikkers enorm ‘zeldzaam’. Toen ik dus niet echt meer veel flipperde, heb ik die flipperballen gewoon in mijn knikkerzak gestoken en was iedereen dan jaloers op mij, hihi! 😉

3. Mijnenveger

Ook dit spel kent denk ik iedereen: mijnenveger. Ik persoonlijk was er enorm slecht in en zag dus bijna nooit een scherm zoals dat hierboven. Ik snapte toen gewoon echt niet de techniek erachter.

Even later in de tijd, toen MSN opkwam, kon je ook Mijnenveger spelen tegen een vriend(in).

mijnenveger

Tegen die tijd snapte ik het spel wél en kon ik dus wel vaak winnen, hoera!

4. Kid City

kidcity

Hoewel ik nog weet dat ik dit ook heel vaak gespeeld heb, kan ik er me eigenlijk bitter weinig nog over herinneren. Ook over de naam heb ik samen met een vriendin enorm lang moeten nadenken, zo ver dat het zat, maar we zijn er opgekomen: Kid City!

Helaas bestaat het nu niet meer, maar dit was dus vroeger een website met een soort van virtuele stad met allemaal gebouwen waarin je iets kon doen. Er was een cinema, een stadhuis, … enzovoort.

Het enige wat me nog iets zegt is dat je in de meisjestoiletten liefdesbrieven kon lezen. Wat je daar dan uiteindelijk aan had, begrijp ik zelf ook niet. :p

Toen ik op Google wat begon te zoeken, vond ik ook nog een bepaald spelletje waarin je vanuit een vliegtuig banaantjes naar een aap moest gooien. Dit zegt mij vaag nog iets…

Blijkbaar kon je ook katjes adopteren en cocktails maken, maar daar herinner ik me al helemaal niets meer van. Ah, die tijden toch…

5. Jippii

Nog eentje die helaas niet meer bestaat, maar waar ik wel nog veel over weet. Jippii was een soort van spelletjeswebsite waarop je ook kan chatten. De spelletjes die ik het meeste speelde waren Bomberman en Pictionary (of the drawing game).

jippii bomberman

Bomberman vond ik helaas niet zo tof aangezien ik er ook niet zo goed in was. Pictionary vond ik veel leuker: vooraleer je begon moest je een bepaalde ‘kamer’ kiezen, want per kamer kon je met een maximum aantal personen zitten. Om de beurt moest je dan een bepaald woord tekenen en moesten de andere dat dan raden. Het was dan ook niet te vermijden dat sommigen dat tekenen totaal niet serieus namen…

drawing

6. Pacman

Het allerbekendste spelletje is misschien wel Pacman. Hier hoef ik dan ook geen uitleg bij te geven. Tot op de dag van vandaag wordt het spelletje nog steeds gespeeld, terwijl het al sinds 1980 bestaat… WOW!

pacman

7. Tetris

tetris

De laatste in mijn lijstje is een andere klassieker die ik nu zelf wel al beu gespeeld ben. Op de computer heb ik het spelletje eigenlijk niet vaak gespeeld, eerder wel op mijn allereerste gameboy (oja, daar volgt vast en zeker nog een blogbericht over). Er bestaan ook zoveel versies van dat echt iedereen het al eens gespeeld heeft.

Kortom, die oude, simpele spelletjes zijn meestal nog de leukste spelletjes en stiekem zou iedereen toch wel nog eens Freddi Fish willen spelen, of ben ik de enigste? 😉

Een gedachte over “#5 – SPELLETJES – De coolste computerspelletjes

Geef een reactie

