#1 – TV – Dag Sinterklaas!

Standaard

Voor mijn allereerste blogbericht vol nostalgie moest ik niet lang nadenken over een onderwerp. We zitten in de periode en echt IEDEREEN kent het sowieso… – jullie konden het al raden op de Facebookpagina en op Instagram – inderdaad: Dag Sinterklaas! 😀

En dan heb ik het natuurlijk over de afleveringen met Bart Peeters, want die zijn de beste! De jaarlijkse herhalingen hebben er ondertussen voor gezorgd dat ik alle afleveringen al 10 keer heb gezien, maar geef toe: het blijft toch zalig om naar te kijken. Alleen al die intro maakt van mij weer het kleinste kind!

Wat daarop volgde kennen jullie ongetwijfeld ook allemaal: het schattige onderonsje van Bart Peeters en de 2 meisjes. Ik weet niet hoe het bij jullie zat, maar wat ik toen vooral dacht was: WAAROM ZIT IK DAAR NIET? 😦 Ik heb ook wel kei veel vragen over de Sint hé!

Dag Sinterklaas

De aflevering die mij het meeste is bijgebleven is diegene met de valse Sinterklazen. Zwarte Piet die ze dan allemaal opgesloten had in een apart kamertje, de Sint die hen dan een preek gaf. Aja, want er is echt maar 1 échte Sinterklaas!

Ook de aflevering waarin de Sint in bad zit mét zijn mijter aan, herinner ik mij precies nog goed. Daar vertelt hij dan aan Bart Peeters alle moeilijke namen van zijn kleren, die ik nu nog altijd niet allemaal kan onthouden. Serieus, zo’n moeilijke woordenschat zeg! En dat in een kinderprogramma!

Dag Sinterklaas 9

Ook die aflevering waarin Zwarte Piet Bart Peeters leert snoep gooien vond ik als kind hilarisch. Zeker die scène waarin ze vanop de trap aan het gooien waren. De Sint werd er helemaal gek van!

Dag Sinterklaas 10

Wat ik eigenlijk echt niet snap, is al dat drama rond Zwarte Piet nu in Nederland. Als die protestanten wat meer hadden gekeken naar ‘Dag Sinterklaas’, zouden ze weten waarom Zwarte Piet zwart is want Sinterklaas heeft het mooi uitgelegd in de aflevering ‘Waarom is Zwarte Piet zwart?’: daarin vertelt hij dat Zwarte Piet onder dat zwart gewoon wit is en net zoals iedereen ook soms rood wordt. Hoe het komt dat Zwarte Piet nu zo zwart is? Omdat hij zoveel door schoorstenen moet kruipen, hé! VOILA! Kunnen we de kinderen nu weer laten genieten van de mooiste tijd van het jaar?

Want dat is toch waar het allemaal om draait? Nu nog steeds zie ik elk jaar foto’s, video’s, tweets, … op Instagram, Facebook en Twitter van mensen die hun schoentje zetten, of een heleboel chocoladeventjes hebben gekregen. De Sinterklaastijd blijft de allermooiste tijd en ik ben niet de enige die er zo over denkt!

Dus bij deze: bedankt ‘Dag Sinterklaas’ om mijn kindertijd (en die van nog vele anderen) mooier te maken. Ik geef het toe, als ze ooit besluiten om de afleveringen niet meer uit te zenden, hou ik er een trauma aan over, MAAR gelukkig is er nog steeds de jaarlijke intrede van de Sint op Ketnet (en op NTR in Nederland), oef!

Geef een reactie

